Monday 29 July 2013

tinggalan lama..


Bila negara dah terlalu besar..macam - macam nak dibuatnya..memandangkan kapasiti penduduk yang ramai..mungkin sesetengah projek akan berjalan baik tapi kadangkala ada kegagalannya..ini adalah di antaranya..





 1. Chenggong

Dilaporkan sebagai salah satu daripada bandar-bandar hantu terbesar di Asia, Chenggong mula terbentuk pada tahun 2003 sebagai. Hari ini, villa mewah, kompleks kediaman, sebuah stadium moden, tadika, pusat membeli-belah, dan hutan pencakar langit dengan lebih 100,000 pangsapuri baru masih lagi kosong tanpa penduduk yang mahu duduk di sini.

2. New South China Mall

Terletak di pinggir Dongguang, sebuah bandar yang terdiri daripada 10 juta orang, New South China Mall bukan sahaja diiktiraf sebagai pasaraya terbesar di dunia, tetapi juga pusat membeli-belah yang paling kosong pernah dikenali. Anda mungkin berfikir bahawa pusat membeli-belah akan berkembang pesat dengan mempunyai penduduk saiz yang banyak, tetapi majoriti kedai-kedai yang hampir 1,500 telah kosong walaupun telah siap pada tahun 2005. Sebuah terusan, kincir angin, dan replika Campanile dari Dataran St Mark di Venice dan Arc de Triomphe di Paris tidak cukup untuk menarik orang ramai ke pusat itu akibat daripada infrastruktur pengangkutan yang teruk.

3. Wonderland Amusement Park


Pada pertengahan 1990-an, pemaju berjanji untuk membina taman hiburan terbesar di Asia, Wonderland Amusement Park, di Bandar Nankou, Changping. Walau bagaimanapun, projek ini telah dihentikan sekitar tahun 1998 selepas perbezaan pendapat dengan kerajaan dan petani tempatan mengenai harga tanah. Hari ini, istana dan kubu zaman pertengahan Disneyesque di utara Beijing terbiar begitu sahaja. Oleh sebab itu, petani mula menanam tanaman mereka di antara bangunan-bangunan kosong itu.
4. Kangbashi

Bertujuan untuk menempatkan satu juta orang, kawasan Kangbashi of Ordos City kekal sebahagian besarnya tidak didiami. Pada tahun 2010, mereka telah cuba untuk mencapai sekurang-kurangnya 300,000 penduduk, tetapi kerajaan menyatakan bahawa ia hanya mempunyai 28,000 kekosongan. Harga rumah yang tinggi sering dipersalahkan untuk menjaga bakal pembeli dari bandar, tetapi apabila harga rumah tiba - tiba jatuh dari $ 1,100 kaki persegi pada tahun 2006 kepada $ 470 kaki persegi pada bulan Disember 2011, orang ramai mula untuk melihat Kangbashi sebagai punca yang tiada penghujungnya.


sumber: 

 

No comments: