Sunday 21 July 2013

kelebihan kopi..emm..sedap!



anda peminat kopi seperti saya? 
mari kita lihat bersama...




  • Ia membantu dalam pencegahan penyakit  
Satu kajian yang dilakukan oleh penyelidik dari Harvard menunjukkan bahawa pengambilan 1 hingga 3 cawan kopi setiap hari boleh menjadi manfaat kepada kesihatan, ia mengurangkan risiko penyakit kencing manis dengan ketara. Selain itu pengambilan 6 atau lebih cawan setiap hari juga akan mengurangkan lagi risiko. Kajian ini mendedahkan bahawa pembentukan penyakit Parkinson boleh dikurangkan dengan sehingga 80% dan risiko kanser kolon dapat dikurangkan sebanyak 25%. Kajian ini juga menunjukkan bahawa wanita yang mengambil 4 atau lebih cawan boleh mengurangkan peluang untuk mendapat kanser payudara sehingga 40%.
  •  Memberi kelebihan dalam senaman
Sebelum apa-apa senaman di rumah atau di gimnasium, anda boleh minum secawan kopi. Kopi ini akan melepaskan endorfin dalam badan dalam beberapa minit. Endorfin membolehkan badan anda berada dalam keadaan mood yang lebih baik dan memberi anda keinginan untuk bekerja di luar. Mereka akan meningkatkan prestasi dan membantu anda bersenam lebih lama dan lebih keras sama sekali. Untuk prestasi yang lebih baik dalam latihan anda, secawan kopi pasti akan membawa anda ke sana.
  •  Ia memberikan kesihatan yang lebih baik
Satu cawan kopi mempunyai lebih daripada satu ribu oksidan anti. Antioksidan adalah penting untuk kesihatan anda dalam banyak cara. Mereka boleh mengurangkan keradangan yang disebabkan oleh artritis dan menyingkirkan toksin yang menyebabkan kanser tertentu. Mereka juga meneutralkan radikal bebas yang boleh membawa kepada penambahan berat badan. Lebih banyak antioksidan dalam badan membuatkan badan merasa dan kelihatan lebih baik di dalam dan luar.
  •  Ia memberikan anda jangka hayat yang lebih lama
Satu kajian yang dijalankan oleh National Cancer Institute menunjukkan bahawa mereka yang mengambil kopi lebih cenderung untuk mempunyai kehidupan yang lebih panjang berbanding mereka yang tidak. Banyak hujah di sebalik teori ini yang masih tidak jelas, ramai saintis mendakwa ia adalah kerana antioksidan yang didapati secara semula jadi dalam kopi. Kedua, kopi boleh mengurangkan snek yang tidak sihat dan meningkatkan latihan untuk peminum itu. Minum kopi boleh menggantikan rokok juga. Perkara-perkara ini menyumbang kepada jangka hayat yang lebih panjang.
  • Ia boleh membuat anda lebih pintar 
Kopi tidak hanya membuat anda terjaga, ia boleh membuatkan anda pintar juga. Kafein, yang merupakan bahan utama dalam kopi, adalah perangsang. Ia adalah komponen psikoaktif yang paling banyak digunakan  di dunia hari ini. Kafein menghalang kesan neurotransmitter yang terlarang dipanggil adenosine. Halangan ini meningkatkan tembakan neuron di dalam otak dan menyebabkan pengeluaran lain-lain jenis neurotransmitter. Ini membawa kepada kesan perangsang bersih dan meningkatkan otak dan mood.
Penggunaan kopi secara teratur juga boleh membantu anda menghalang masalah mental dan kebolehan kognitif yang lebih baik. Kajian menunjukkan bahawa kopi meningkatkan keupayaan berfikir dan memberikan kemahiran menyelesaikan masalah yang lebih baik.
  •  Ia adalah baik untuk hati
Kajian menunjukkan bahawa kafein dalam kopi membantu hati untuk mengawal selia sendiri. Pengambilan kopi boleh mengurangkan risiko mendapat sirosis hati, kanser hati atau kegagalan hati juga. Ia juga mengurangkan risiko sirosis alkohol. Manfaat ini tidak meliputi minuman berkafein lain dan teh.
  •  Ia mengurangkan risiko gout 
Gout adalah sangat menyakitkan, keadaan yang boleh berlaku kepada sesiapa pada sebarang usia. Ia memberi kesan kepada sendi dan keputusan untuk imobilitas untuk tempoh masa yang panjang. Penggunaan kopi boleh mengurangkan kesakitan dirasai dan menenangkan keadaan ini. Kajian menunjukkan bahawa wanita yang mengambil kopi kerap mengurangkan risiko mendapat gout. Ini adalah kerana anti oksida dalam kopi yang mengurangkan paras asid urik yang tinggi.



 


sumber:  fitnea

No comments: