Tuesday 8 November 2016

Mohon jauh dari diriku ini..amin!

semalam merupakan hari yang menakutkan bagi diri aku..

first time aku tengok pergaduhan suami isteri depan mata setelah suami melafazkan cerai talak tiga...memang sangat menakutkan bila mana mereka turut begaduh depan anak - anak mereka..benda ni juga menjadi pengajaran buat aku dan isteri aku..bukan senang nak hidup senang..bukan susah nak hidup susah..aku bersyukur dapat isteri yang memahami aku luar dan dalam..


bukan semua orang mampu menahan kemarahan bila bergaduh..sampai mencaci..memaki hamun dan sumpah seranah..keluarga mana yang sempurna..suami isteri mana yang tak pernah bergaduh..tapi bila nafsu amarah menguasai diri iman tolak tepi dah..bagi mana - mana pasangan suami isteri mohon banyakkan bersabar..ada banyak perkara kita kena perhati...banyak benda kita kena kawal..dan antaranya adalah :

  1. Jangan melibatkan ibu bapa pasangan masing - masing
  2. Jangan sesekali mengungkit
  3. Jangan sebut kita nak tinggalkan dia
  4. JANGAN BERTENGKAR DEPAN ANAK - ANAK (sangat penting!)
  5. Jangan angkat tangan terhadap pasangan masing - masing
  6. Jangan sebut kekurangan pasangan
  7. Jangan tinggikan suara
  8. Jangan bergaduh dalam tempoh yang lama
kalau nak tah lebih lanjut setiap point di atas boleh rujuk laman web tudungsicomel..satu artikel yang sangat - sangat berguna untuk koarng dan juga untuk perhatian aku sendiri..aku ada jumpa satu doa untuk sama - sama kita amalkan..


semoga kita semua mendapat keberkatan daripada Allah dalam menjalani kehidupan sebagai pasangan suami isteri yang terbaik dan mendapat kerahmatan dariNya untuk menjadi sebuah keluarga yang bahagia hendaknya..AMIN!

No comments: