Sunday 20 October 2013

update..update..motivasi diri anda!

aku rasa lama dah x update blog aku..biasalah cuti sempena Hari Raya Haji..betul - betul seminggu gak la aku bercuti..tapi bila sambung balik kerja jadi makin malas..


hahaha..gejala normal bagi seorang manusia yang menyambung kembali kerja setelah lama merehatkan badan..nak pickup balik kerja - kerja yang tertangguh pasti makan masa yang lama..


perkara yang patut selesai jadi lambat..jadi muhasabah diri perlu ada dalam diri anda semua..macamana tue? 

  • Berehat selama 10 minit setiap bekerja 50 minit
Setiap mesin pun memerlukan rehat sesekali. Setelah beberapa waktu berada di depan komputer atau tugas apapun yang anda lakukan di tempat kerja, anda akan merasa penat atau lelah. Saat itu, anda perlu mengambil istirehat kecil selama 10 minit.
  • Gunakan 10 minit tersebut dengan bijak
Bagaimana cara kita memanfaatkan 10 minit rehat yang singkat itu? Ada berbagai perkara yang dapat anda lakukan untuk lebih bermotivasi di tempat kerja, seperti mengeksplorasi, bereksperimen, dan mengubah diri. Kuncinya adalah tetap disiplin dengan waktu 10 minit itu serta manfaatkan dengan semaksima mungkin. Jika tidak, anda hanya membuang waktu saja.
  • Lihat kembali apa yang sudah anda selesaikan
Salah satu cara cepat untuk rasa bermotivasi di tempat kerja adalah dengan melihat apa yang telah diselesaikan setelah bekerja cukup lama. Buatlah to-do list untuk menilai berapa banyak pencapaian anda untuk hari itu.
  • Membaca sesuatu yang menarik
Cobalah membaca beberapa artikel menarik yang dapat memotivasikan diri anda. Mungkin masih ada orang-orang yang merasa malu apabila didapati sedang membaca buku motivasi. Padahal tidak ada yang salah membaca artikel yang berkaitan dengan motivasi untuk memastikan semangat kita dalam bekerja tetap ceria dan bersemangat.
  • Jalan-jalan ke pantry
Berjalanlah ke dapur (pantry) untuk membuat secawan kopi. Dengan berjalan, anda dapat meregangkan badan serta dapat melakukan senaman singkat sebagai pengalihan dari beberapa tugas pekerjaan yang membosankan setelah seharian melakukan tugas berat.
  • Bersihkan meja anda
Mungkin ianya kedengaran seperti tidak masuk akal. Namun, meja yang tersusun rapi akan membuatkan Anda lebih bermotivasi untuk bekerja. Bersihkan meja anda dan lihat bagaimana hal itu dapat menjernihkan fikiran anda setidak - tidaknya pada saat itu.

sumber: kampus.okezone.com 



selamat bermotivasikan diri anda untuk hari - hari seterusnya! tapi kalau rasa masih belum bermotivasi lagi..anda ada masalah besar la tu..ringan - ringankan fikiran anda dengan melayari laman web nota serangga kecil..pasti anda akan lebih teruja dan kurang stress! hahaha..

No comments: