Tuesday 1 October 2013

HARI INI DALAM SEJARAH - 01/10



Pada hari ini dalam tahun 1996, Menara Kuala Lumpur yang terletak di Bukit Nanas telah dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Y.A.B. Dato Seri Dr. Mahathir Mohamad. Menara Kuala Lumpur yang dibina bagi mempertingkatkan khidmat telekomunikasi dan sistem pemancar di negara ini terletak 515 meter dari aras laut dengan ketinggian 421 meter. Kerja-kerja asas pembinaannya telah dimulakan pada Oktober 1991 dan pembinaan menaranya dimulakan pada tahun 1993 sehingga siap pada tahun 1996. Arkitek bagi pembinaan menara ini adalah Datuk Nik Mohammed bin Nik Mahmud.  



Keistimewaan  Menara Kuala Lumpur  ini  terletak pada kubah di pintu masuk ke lobi yang dihiasi dengan kepingan cermin mozek yang dibuat oleh pekerja dari Isfahan, Iran.  Reka bentuk menara ini dipengaruhi oleh seni bina Islam, Jerman, Perancis dan tempatan, manakala hiasan dalamannya dipengaruhi oleh seni bina Islam. Menara Kuala Lumpur merupakan menara telekomunikasi kelima tertinggi di dunia setelah Menara CN di Kanada, Menara Ostankino di Rusia, Menara Shanghai di Negara China dan Borj-e Milad di Iran.
sumber: 




bangga bilamana menara ni siap..ada jugak bangunan yang menjadi kebanggaan kita ni..event untuk bulan OKTOBER ni pun sudah ada..moh la kita pergi beramai - ramai untuk memeriahkan majlis..hehehe..




No comments: