Thursday 26 September 2013

HARI INI DALAM SEJARAH - 26/9

Pada hari ini 26.9.1913, DYMM Sultan Idris Morsidu-Al Adzam Shah, Perak telah berkenan melakukan upacara meletakkan batu asas Masjid Ubudiah di Bukit Chandan Kuala Kangsar. 



Turut hadir di upacara ini ialah DYMM Sultan Selangor, Raja Chulan, Dato' Sri Andika Raja, Pesuruhjaya Tinggi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Residen Perak. Pembinaan Masjid Ubudiah ini mengambil masa selama 2 tahun dan melibatkan kos perbelanjaan sebanyak RM 300, 000 ringgit. Bahan-bahan binaan masjid ini kebanyakannya diimport dari Itali dan ia merupakan salah sebuah masjid yang termoden dan terindah yang mempunyai berbagai keistimewaan. Dari segi latar belakang sejarahnya Masjid Ubudiah yang terletak berhampiran dengan Istana Iskandariah ini, adalah merupakan masjid nazar. Ia diasaskan oleh Sultan Idris untuk membayar nazar kerana baginda telah pulih dari penyakitnya. Dari segi reka bentuk ia juga amat menarik. 


sumber foto:
sembangkuala

Pelannya telah disediakan oleh Pereka bentuk Kerajaan Negeri-Negeri Melayu, A. B. Hubback dibawah penyeliaan W. S. Huxley. Ia berbentuk oktagon dan mempunyai 4 buah menara setinggi 126 kaki serta dikelilingi oleh kubah-kubah di bahagian dalam yang mana tiap-tiap satu garis pusatnya berukuran sepanjang 60 kaki. Bahagian-bahagian dalam dinding dan lantai masjid ini menggunakan batu marmar berwarna merah dan putih yang dibawa khas dari Itali dan London. Walaupun pembinaan masjid ini menghadapi masalah untuk mendapatkan bahan-bahan binaan dari luar negeri tetapi ia akhirnya siap dibina 2 tahun kemudian iaitu pada tahun 1915 dan dirasmikan pembukannya oleh Sultan Abdul Jalal. Sebagai mengenang jasa pengasasnya, Sultan Idris maka pada hari ini dalam tahun 1913, nama baginda telah diabadikan di majlis ini.
sumber:

No comments: