Monday 29 April 2013

history of CAMERA..

aku tengah mencari - cari kamera baru..emm..any ideas?

nak beli DSLR aku x berapa nak pandai..berlagak je lebih..hahaha..so tengah cari - cari terjumpa plak poster kamera ni..aiseh..dah lama rupenya kisah hidup kamera ni..sejak tahun 1888 dah ada..dari jenama KADOK hinggalah NOKIN, NONAC, YNOS, PANASONIC? hahaha..percayalah..PANASONIC pun ada kuar gak..hahaha


klik untuk imej lebih besar


gambar pertama yang diambil melalui kamera



gambar terkini menggunkan kamera tercanggih


bagaimana? terdapat perbezaan yang begitu ketara kan? dari segi focus gambar..pentaan cahaya..semuanya berbeza sama sekali..tetapi walaupun berbeza hasilnya..namun fungsi kamera itu tetap sama..iaitu mengambil gambar..dan sekarang pun sudah diupgrade dengan membolehkan para jurugambar mengambil video menggunakan kamera yang sama..menarik kan?

yes! memang menarik! fakta yang memang x perlu dinafikan..jadi x perlulah kita memeningkan kepala memikirkan bagaimana mahu mengubah 'kamera' anda..mungkin anda mahukan 'pemandangan' yang berbeza tapi hasil 'pemandangan' tue masih x tahu..benda dah ada dari dulu..'fungsi' tetap sama dari dulu..kini cuma perlu ubah sedikit cara ber'fungsi' tanpa memerlukan menukar kameranya..mungkin dari segi lens? mungkin perlu belajar 'teknik' dan 'cara' terbaru? mungkin perlu mendapat nasihat 'pakar'? dan mungkin juga perlu kembali pada 'asas' yang SATU..
tanpa berselindung..aku masih mahukan kamera aku yang 'dulu'..aku bersyukur..alhamdulillah!


p/s: kembali pada Allah Yang Maha Esa!

No comments: